• Strona główna
  • Oferta FAP/DPF/SCR
    • Regeneracja Filtrów DPF/FAP/SCR – NR 1 w Polsce
    • Regeneracja DPF/FAP/SCR – samochody ciężarowe
    • Wymiana FAP/DPF/SCR
    • Oferta Regeneracja SCR
    • Akcesoria do filtrów FAP/DPF/SCR
    • Dodatki do FAP/DPF/SCR
    • Nasza siedziba
    • Targi / wydarzenia
    • Cennik
    • Akcesoria do samochodów
    • Wymiana systemów SCR
    • Dodatki do SCR
  • Przewozy autokarowe
  • Plakietki eko
    • Plakietki duńskie
  • Ozonowanie
  • Wiedza
    • Regeneracje FAP/DPF
    • Regeneracje SCR
  • Blog
  • Stop naciągaczom!
  • Kontakt
  • Strona główna
  • Oferta FAP/DPF/SCR
    • Regeneracja Filtrów DPF/FAP/SCR – NR 1 w Polsce
    • Regeneracja DPF/FAP/SCR – samochody ciężarowe
    • Wymiana FAP/DPF/SCR
    • Oferta Regeneracja SCR
    • Akcesoria do filtrów FAP/DPF/SCR
    • Dodatki do FAP/DPF/SCR
    • Nasza siedziba
    • Targi / wydarzenia
    • Cennik
    • Akcesoria do samochodów
    • Wymiana systemów SCR
    • Dodatki do SCR
  • Przewozy autokarowe
  • Plakietki eko
    • Plakietki duńskie
  • Ozonowanie
  • Wiedza
    • Regeneracje FAP/DPF
    • Regeneracje SCR
  • Blog
  • Stop naciągaczom!
  • Kontakt
Facebook Twitter Instagram Google plus Youtube Linkedin
Strona główna

Wiedza

+48 798 933 033
+48 604 225 240

Czym są filtry FAP/DPF? Co trzeba o nich wiedzieć?

FAP (fr. filtre à particules) lub DPF (ang. diesel particulate filter) to filtr cząstek stałych montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych. Ich zadaniem jest oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek sadzy i popiołu, dzięki czemu pojazdy z silnikiem Diesla nie emitują czarnego dymu zatruwającego powietrze toksycznymi substancjami.

W samochodach z silnikiem Diesla filtry cząstek stałych zaczęto montować pod koniec XX wieku.

scr
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nielegalne usuwanie filtrów cząstek stałych

W Polsce, tak jak i w całej Europie, prawo zobowiązuje właścicieli pojazdów, które zostały wyposażone w filtr FAP, do jego prawidłowej eksploatacji, tak jak każdego innego podzespołu. Pojazdy spełniające normę EURO 4 mają montowane filtry cząstek stałych, których nie wolno usuwać. Jest to niezgodne z prawem, a pojazd przestaje spełniać deklarowaną normę.

Silnik Diesla, z którego usunięto filtr cząstek stałych, nie spełnia obowiązującej go normy emisji spalin EURO!

Jednak na polskich drogach często można spotkać dość nowe samochody oraz ciężarówki z silnikiem dieslowym zostawiające za sobą kłęby czarnego dymu. Jako to możliwe? Wynika to z nielegalnego procederu usuwania filtrów cząstek stałych, z pojazdów, które zostały w niego wyposażone. Procederu tego dopuszczają się kierowcy chcący zaoszczędzić na ich regeneracji lub wymianie.

Jak działa filtr cząstek stałych?

Filtr FAP/DPF ma za zadanie wyłapywać ze spalin cząstki sadzy, które osadzają się na ściankach filtra. Sadza powstająca w wyniku spalania paliwa jest właśnie tą cząsteczką stałą, która ze względu na swoją budowę stanowi poważne zagrożenie dla środowiska, a zwłaszcza dla zdrowia człowieka. Zawiera węgiel, węglowodór siarczany, tlenki siarki i metali oraz wodę. Jest tak mała, że bez problemu przedostaje się do płuc, a potem do krwiobiegu człowieka. O zagrożeniach płynących z wdychania przez ludzi cząstek stałych JUŻ WKRÓTCE więcej przeczytasz tutaj. Budowa filtra cząstek stałych to przede wszystkim sieć kanałów wylotu spalin, które ułożone naprzemiennie wymuszają przepływ spalin przez kolejne porowate warstwy filtra. Sadza zatrzymuje się na ściankach filtra, a reszta spalin przelatuje dalej. Skuteczność dzisiejszych filtrów FAP/DPF jest w zasadzie stuprocentowa, co oznacza, że jego stosowanie chroni nas przed szkodliwym efektem spalania przez silniki Diesla w zakresie cząstek stałych.

Cena filtra jest wysoka między innymi ze względu na użyte materiały. Oprócz związków krzemu, glinu i ceru do jego budowy używa się platyny. Tym ważniejsza jest umiejętna eksploatacja filtra oraz regeneracja, która pozwala zaoszczędzić nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Aby filtr mógł działać prawidłowo oraz być monitorowany przez kierowcę, urządzenie jest podłączone do systemu czujników przekazujących informację o stanie filtra i decydujących o procesie regeneracji. Kiedy komputer wyliczy, że filtr został już zapełniony, następuje proces samoczynnej regeneracji filtra poprzez wypalanie sadzy. W wypadku filtrów suchych polega to na uzyskaniu odpowiedniej temperatury wewnątrz filtra. Ponieważ jednak wymaga on kilku-kilkunastominutowej pracy silnika na wysokich obrotach, co nie zawsze jest możliwe, bywa więc, że samoregeneracja się nie udaje. Aby pozwolić na taką autoregenerację, należy co 200 – 400 km wybierać się na kilkunastominutową przejażdżkę i utrzymywać silnik na wysokich obrotach. W Polsce może być to trudne, ponieważ brakuje dróg z wysokim limitem prędkości. Tym częściej dochodzi do zapchania filtra cząstek stałych.

Jeśli chodzi o filtry mokre, ich regeneracja polega na obniżeniu temperatury spalania sadzy za pomocą specjalnego płynu dodawanego do paliwa. Uważa się, że to rozwiązanie sprawdza się lepiej w warunkach, gdy auto nie ma częstej okazji do rozwinięcia i utrzymania prędkości na wysokich obrotach. Jednak i taki filtr w końcu się zapcha, bo będą w nim zalegać cząsteczki dodawanego płynu.

JUŻ WKRÓTCE TEKST: Jak należy używać filtra cząstek stałych?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Emulatory filtra FAP/DPF

Bywa i tak, że kierowcy nie są do końca świadomi braku filtra cząstek stałych. Wynika to z pewnej sztuczki stosowanej do oszukania systemu komputerowego pojazdu, który ma “nie wiedzieć”, że samochód został pozbawiony FAP/DPF. W tym celu stosuje się emulatory, urządzenia elektroniczne symulujące pracę filtra cząstek stałych. Za pomocą odpowiednio przymocowanych wiązek przewodów w miejsce czujników filtra FAP/DPF można sprawić, że system zostanie oszukany. Stosowanie emulatorów jest oczywiście nielegalne i może się skończyć uszkodzeniem samochodu.

Nie dość, że używanie pojazdu z silnikiem wysokoprężnym bez zamontowanego filtra cząstek stałych jest niezgodne z prawem, to także przyczynia się do zanieczyszczania środowiska i trucia mieszkańców miast. Coraz więcej ludzi cierpi na choroby związane z oddychaniem zanieczyszczonym powietrzem, a alarmy smogowe pokazują coraz częściej przekraczanie norm stężenia pyłów zawieszonych w powietrzu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Regeneracja filtrów cząstek stałych

Po pewnym czasie eksploatacji filtr zapycha się sadzą i system monitorowania zgłasza jego nieefektywność. Wielu kierowców chcących zaoszczędzić na wymianie lub regeneracji filtra decyduje się na jego usunięcie i używanie samochodu z silnikiem wysokoprężnym wbrew obowiązującemu prawu.

Tymczasem rozwiązaniem, które leży w zasięgu ręki i kieszeni każdego kierowcy, jest regeneracja filtra cząstek stałych.

Dowiedz się więcej na temat regeneracji filtrów cząstek stałych. Dzięki niej zaoszczędzisz pieniądze, a Twój pojazd odzyska sprawność w oczyszczaniu spalin ze szkodliwych składników spalin.

Możesz też do nas zadzwonić i usłyszeć fachową poradę dotyczącą Twojego pojazdu:

+48 798 933 033

Baza Wiedzy: Spis Treści

  • EURO-VAT Krzywiń zmienia się w EkologiczneAuto.pl
  • EuroVat.info.pl to teraz EkologiczneAuto.pl Krzywiń
  • Polityka plików cookies
  • Regeneracja SCR
  • Chcę przyjechać – kompleksowa regeneracja lub naprawa pojazdu
  • Czego nie można robić z filtrem cząstek stałych fap/dpf
  • Czyszczenie filtrów cząstek stałych w autobusach
  • Dlaczego jesteśmy liderem w Polsce i Europie środkowo wschodniej?
  • Emulatory filtra cząstek stałych fap, dpf
  • Fap/dpf w Jaguar S-Type 2.7 V6 i XF 2.7/3.0 V6 Biturbo
  • Filmy na YOUTUBE – nasze realizacje
  • Filtr cząstek stałych
  • Filtr cząstek stałych fap Citroen C5
  • Filtr cząstek stałych FAP w Peugeot 307
  • Filtr cząstek stałych fap w Volvo C30
  • Filtr cząstek stałych fap/dpf w Fordzie Focusie oraz Volvo
  • Filtr cząstek stałych fap/dpf w Hyundai SantaFe
  • Filtr cząstek stałych fap/dpf w Iveco Daily
  • Filtr cząstek stałych fap/dpf w Mondeo/Galaxy/S-Max/Focus C-Max/Focus oraz Volvo V50/S30/V70
  • Filtr cząstek stałych fap/dpf w Opel Corsa Combo
  • Filtr cząstek stałych fap/dpf w Opel Zafira
  • Filtr cząstek stałych fap/dpf w Renault Laguna
  • Filtr cząstek stałych fap/dpf w Toyota Avensis i Corolla – Prawdziwa zmora dla mechanika
  • Filtr cząstek stałych fap/dpf w VW Crafter
  • Filtr cząstek stałych Mazda 5, 6
  • Filtr cząstek stałych na Allegro
  • Filtr cząstek stałych w ciągnikach rolniczych, traktorach, kombajnach
  • Filtr dpf w BMW serii 3 E90/E91 – niepotrzebne usuwanie dpf
  • Filtry Cząstek Stałych do autobusów
  • Filtry cząstek stałych suche i mokre do autobusów
  • Instytut Transportu Samochodowego ITS potwierdza skuteczność regeneracji DPF w Ekologiczne Auto
  • Kara 2500 funtów za usunięcie filtra cząstek stałych w Anglii
  • Kiedy trzeba zregenerować filtr?
  • Kontrole fap/dpf w dieslach
  • Kontrole firm transportowych pod kontem zakupu AdBlue
  • Legalny sposób na problemy z fap dpf w Bmw, Ford, Opel, Suzuki i innych
  • Mazda 6 – filtr cząstek stałych fap/dpf
  • Montaż filtrów
  • Montaż filtrów cząstek stałych
  • Napisali o filtrach cząstek stałych – Media o nas
  • Naprawa katalizatorów SCR Euro 5 i Euro 6
  • Problem z fap,dpf – jak przedłużyć życie filtra cząstek
  • Przejdź na STAGE 4
  • Pytania dotyczące filtrów Cząstek Stałych fap dpf
  • Raport z regeneracji filtra cząstek stałych
  • Regeneracja dpf po 100 tys.
  • Regeneracja filtra cząstek stałych FAP/DPF – Rok gwarancji
  • Regeneracja Filtrów Cząstek Stałych DPF i FAP
  • Regeneracje FAP/DPF
  • Regeneracje SCR
  • Sprawdź czy samochód ma filtr dpf przez zakupem
  • Usuwanie DPF – Zakaz, przepisy – Dlaczego nie wolno?
  • Uwaga na nieskuteczne metody czyszczenia filtrów cząstek stałych
  • Volkswagen Passat B6, Turan, Sharan, Golf V, Jetta i filtr cząstek stałych fap/dpf
  • Volvo V50/V70/S60/S80 a filtr cząstek stałych fap/dpf
  • Współpraca w zakresie czyszczenia i regeneracji filtrów DPF
  • Wypalanie DPF/FAP – dlaczego nie warto?
  • Zakaz usuwania filtra cząstek stałych fap/dpf – Volkswagen, Mazda, Opel, Skoda, BMW
  • Zaprzyjaźnione strony
  • Zdjęcia filtra cząstek stałych – przekroje FAP/DPF
  • Zielone strefy – Low Emission Zones
+48 798 933 033
+48 604 225 240

Przydatne linki

  • Regeneracja i czyszczenie DPF Gostyń
  • Regeneracja i czyszczenie DPF Jarocin
  • Regeneracja i czyszczenie DPF Kościan
  • Regeneracja i czyszczenie DPF Leszno
  • Regeneracja i czyszczenie DPF Nowa Sól
  • Regeneracja i czyszczenie DPF Poznań
  • Regeneracja i czyszczenie DPF Śrem
  • Regeneracja Filtrów DPF/DPF/SCR – NR 1 w Polsce
  • Regeneracja DPF/FAP/SCR TIR samochody ciężarowe
  • Zdalna regeneracja DPF/FAP/SCR wysyłka Door To Door
  • Akcesoria do filtrów FAP/DPF/SCR
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies

© Ekologiczne Auto Krzywiń 2025