SCR to skrót od angielskiej nazwy technologii Selektywnej Redukcji Katalitycznej. Technologia oczyszczania spalin SCR z AdBlue w autobusach, ciężarówkach i innych pojazdach z normą Euro 5 i Euro 6 (ciągniki rolnicze, maszyny budowlane) jest obecnie najczęściej stosowaną technologią przez producentów w celu spełnienia dużych wymagań redukcji cząstek stałych i NOx.
Aby SCR działało prawidłowo, potrzebuje dodatku (znanego pod różnymi nazwami handlowymi, np. AdBlue), czyli specjalnego roztworu mocznikowego, charakteryzującego się wysoką czystością. Jego zadaniem jest zmiana szkodliwych tlenków azotu NOx, będących produktem spalania paliwa w silnikach wysokoprężnych na nieszkodliwą parę wodną i azot.
Jak działa AdBlue w katalizatorze SCR?
AdBlue znajdujący się w specjalnym pojemniku jest kierowany pod ciśnieniem na strumień spalin w katalizatorze SCR. Tam następuje redukcja szkodliwych tlenków azotu do wody i azotu.
AdBlue nie jest uważany za substancję niebezpieczną, szkodliwą dla środowiska, nie jest też palny ani wybuchowy.