Jak donosi portal wrc.net.pl, w ramach Euro NCAP rozpoczęto wdrażać unijny program o nazwie „Green NCAP”. W skrócie, programie tym, chodzi o emisję gazów cieplarnianych i efektywność energetyczną poszczególnych rodzajów samochodów.
Wzięto pod uwagę nie tylko ich wycinki, lecz cały cykl życia produktu. To pierwszy taki sposób podejścia do tego tematu. „Cyklem życia” objęto nie tylko eksploatację, ale również produkcję, recykling i złomowanie w sumie 61 samochodów różnych marek i różnych napędów. Założono, że cykl ten miał trwać 16 lat, i kończyć się po przejechaniu 240 tys.km.
Jakie są rezultaty? Jeśli wziąć pod uwagę całkowite zużycie energii w tym cyklu to liderem oszczędności pod względem średnich wartości została Skoda Octavia Combi 2.0 TDI, która zużyła w tym okresie 164 Mwh. To mniej niż hybryda plug-in Toyota Prius (167 MWh) i mniej niż w pełni elektryczny Fiat 500e (171 MWh). Oktavia to prawie dwa elektryczne Fiaty! W teście badano, tylko nowe diesle — wyniki dotyczyły aut z roku modelowego 2021. Program porównywał również te o rok starsze. W zestawieniu Renault – Clio zużyje 187 MWh energii w całym cyklu życia, a w tym samym czasie elektryczne Zoe zużyje o 1 MWh więcej… W przypadku samochodów elektromobilnych gwarancja na akumulator obejmuje tylko 8 lat, czyli tyle ile żyje bateria. Żeby sprawiedliwości stało się zadość, należałoby pomnożyć szkodliwość elektryka jeszcze dwukrotnie, ponieważ potrzebna by była mu nowa bateria… Zatem jeśli urealnimy założenia testowe, czyli pomnożymy wynik elektryka razy dwa, bo „żyje” on o połowę krócej od przyjętego założenia, jeżeli założymy realny cykl życia diesla w Polsce, to okaże się, że diesel jest wręcz turbo ekologiczny w porównaniu z autem elektrycznym.
Dodać jeszcze trzeba, że system oczyszczania spalin Euro 6 praktycznie działa jak „odświeżacz” powietrza we współczesnych zadymionych i pełnych mikro cząstek stałych miastach. Istnieje wiele czynników powodujących zanieczyszczenia powietrza, ale nie wszystkie zależą od tego jak skomplikowany technologicznie jest pojazd. Bardzo interesujący temat.
Źródło: https://wrc.net.pl/is-pilne-testy-elektrykow-zlecone-przez-ue-dokladniejsze-niz-zwykle-skoda-octavia-w-dieslu-okazala-sie-duzo