Ogólny opis
Oczyszczanie spalin z pozostałości sadzy oraz popiołu możliwe jest dzięki filtrowi cząstek stałych. Do części przywierają szkodliwe substancje będące efektem procesu spalania olejów napędowych w silniku, składające się głównie z węglowodorów. Umiejscowiona jest w układzie wydechowym, a dokładnie w tłumiku. Filtr odpowiedzialny jest za usuwanie trujących związków wydobywających się z silników diesla (o zapłonie samoczynnym) w postaci cząstek stałych.
Na rynku filtr cząstek stałych pojawił się w 1996 roku, a od 2000 roku znajduje się w każdym nowym samochodzie osobowym – od tego momentu posiadanie części jest obowiązkowe i egzekwowane przez prawo europejskie. Filtr cząstek stałych połączony zostaje z pozostałymi układami odpowiedzialnymi za zmniejszenie emisji spalin, np. katalizatorem. Zapobiega wydostawaniu się zanieczyszczeń z silnika, spełniając przy tym rygorystyczne normy emisji spalin EURO 4.
Niewiele osób wie, że pracujący silnik diesla emituje cząstki stałe, które dostając się do płuc mogą przyczynić się do pojawienia poważnych chorób układu oddechowego, nerwowego oraz sercowo-naczyniowego, nasilenia objawów towarzyszących astmie, a nawet rozwoju nowotworów. Zgodnie z najnowszym raportem Światowej Organizacji Zdrowia, z powodu zatrucia zanieczyszczonym powietrzem rocznie w Europie umiera więcej osób, niż ginie w wyniku wypadków samochodowych. W obliczu tak zatrważających danych trudno zrozumieć kierowców, którzy rezygnują z montowania katalizatorów bądź zupełnie pozbywają się filtra cząstek stałych (mimo prawnego zakazu).
Obecnie dostępne na rynku filtry cząstek stałych pozwalają na redukcję zanieczyszczeń nawet w 97%, nie tylko w nowych, ale także znacznie starszych samochodach osobowych. To obecnie jeden z najbardziej rekomendowanych sposobów na zmniejszenie emisji spalin oraz przedostawanie się szkodliwych cząstek stałych do atmosfery.